arale ♥

Follow|Home
Monday, September 11, 2017 | 5:21 AM | 0 comments
..and u will find something J
Dah 3 bulan aku kat sini, di bumi yang penuh dengan keberkatan,bumi para anbiya’ dan juga bumi yang aku mmg tolak awal2 dalam wishlist oversea. Kejam kan?
And, benda yang aku tak pernah expect and aku laluinya. Baru aku faham maksud abah aku ,datangla mesir and you will found everything. Bila aku datang sini. Aku baru Nampak hikmah yang Allah bagi. Dulu punya la aku pikir result tinggi dlm spm hebat lah ,dapat u sedap sedap .
Okla aku cerita masa zaman sekolah dulu .

Throwback …
Dulu kan aku even aku duduk sekolah pandai kan but still aku kira yang terbelakang jugak lah. Dari form1 sampai aku form2 kerja aku tidur je . study pun malas. Kalau aku dpt 1A kira terror lah tu (uhuks) naik form3 aku macam mulai insaf lah ,aku sedar lah pengorbanan mak ayah aku semua . ok study lah . cukup2 makan la result aku tu 7a 2b. time aku dpt 7 tu lah org len dpt 9 .haha adoi .aku tak bersyukur pun masa tu sebenarnya,.then masa aku ambil result kat depan, amek kat cikgu je sbb straight a je naik pentas. Mk ayh aku curious la ni berapa result aku kan . aku pegi blakang, ckp kat mk ayh aku and adik2 aku dpt 7 je. Punyalah happy muka mk ayh aku . mcm aku ni dpt straight. Betapa syukurnya . ayat abah aku asal kklong dpt kekal kat sekolah tu abah syukur sgt . aku pun fhm ayh aku jnis yg bersyukur . ptut la setiap kali adik beradik aku dpt berapa pun result,abah aku xpernah marah . dia cume pesan, blajo sgguh . sbb kdg kesedaran tu dtg pada diri kita kan?

Ok zaman spm. Zaman form 4 xyah ckp ah mmg honeymoon gila. Then form5 aku mulai sdar lah pstu jadi rjin . aku xigt lah aku dpt berapa masa first exam tp xla tinggi sgt . tapi aku xptus asa pun, aku nmpak la peningkatan dlm result aku tu dari semasa ke semasa. Then sampai lah trial aku dpt .. something la. Aku jadi mcm makin semangat ah sbb bagi aku tinggi result aku masa tu . then spm aku target la semua subjek. Tp lps exam kian hambar. Aku pun pkir takpelah aku dah usaha ,doa dh semua. Masa tu aku tawakkal gila. Sedih pun ada. Smpai lah masa result, maka berhuhu la si fira ni . nangis tak berhenti baru nak nyesal semua benda. Masa tu aku dtg ngn mak aku je sbb ayah aku ada kl. Rasa mcm mls nk balik jumpa ngn adik adik kan. Mesti diorang expect kakak dia ni dpt tinggi. Balik tu keje aku nges je sampai tertido. Aku bgun tu dh ptg ayh aku pun dah smpai rumah .
Ayah aku buka je pintu aku terus peluk. Aku nges puas2 lepas kat ayah aku . tp aku pelik la, ayah aku snyum je dan ckp im proud of you,kaklong dh buat yg terbaik. Aku makin sebak lah and nges lagi .aku peluk ckp kat ayah aku . “abah kklong nk gi Jordan,nk sgt “. Then ayah aku jwb “  nnti abah akn usahakan “,even result aku tu mmpu pun nk tampung sbb Jordan kan mahal,utk yg stret dpt lah sponsor tu dari yayasan . sebelum result bukan main isi upu , yakin dpt ni dpt ni. First pilihan aku letak paling atas asasi Bahasa arab kat uia. Tp kalau ikut syarat aku boleh je nk msuk uia tu . tp tulah syarat tu cukup, tp ramai agi lagi hebat .

Aku takut gila masa tu , aku xtau nk blajar kat mana , sbb aku xamek thanawi3 kan ade jugak lah nyesal masa tu . tapi aku pikir ade hikmah ade hikmahh . masa tu mmg aku putus asa gila, aku mcm redho je dgn smue. Abah je pnguat semangat aku. Lps spm kan xtau nk buat menda,so tiap pagi aku ikut ayah aku pegi umt. Tiap pagi mesti ayah aku bagi kata-kata semangat . “bagi abah result kklong tu sgt2 ok dh tu , ramai lagi yg rendah” aku pun snyap je, biasala kita tak akan Nampak lagi hikmah . hikmah ni barang tercicir yg sesetengah org je Nampak dan kutip. Aku pun ok mybe lah suatu hri nnti .
And now I’m here. Aku dah Nampak hikmah tu bila aku datang mesir . aku baru faham sebetul2 nya erti kehidupan . aku baru faham result is not everything. And mybe kalau aku dpt flying clours aku dpt uia tu . mmg tmpt yg aku nk pergi sgt . and aku tak kenal org kat mesir . ragam org mesir,org arab ,dikeliiingi org baik. Benda yang aku nak simpulkan kat sini . jangan pernah pertikaikan apa jadi dlm hidup kita . Allah itu maha penyayang. Dia tak akan bagi satu ujian tu kalau tak sesuai dgn kesanggupan kita. Belajar menerima. And you will find something . ;)


0 Comments available :

Post a Comment








Credits ;

The Skin By : Mrs Af
Basecode : Pieqah
Edited : FIRA ALOVA

All rights reserved ® fira alova.

← Newer Posts ♦ Older Posts →